Den tomma stolen
av Hedda Krausz Sjögren och Jonas Jarl.
Den tomma stolen är en dokumentär berättarföreställning baserad på intervjuer med människorättsförsvarare som mottagit Per Anger-priset. Pjäsen är skriven på uppdrag av Forum för levande historia och hade premiär i Umeå i november 2014. Se ett klipp med Anja Pärson som medverkade i premiären och läs recensioner och artiklar här.
Pjäsen ligger också till grund för ett pilotprojekt i skolor under 2015. Pilotprojektet är ett samarbete mellan Forum för levande historia, Hedda Produktion och Afrikagrupperna och genomförs med stöd av Arvsfonden.
Läs mer på Forum för levande historias hemsida och på Arvsfondens sida. Du kan också följa projektet på Facebook.
Kriget har inget kvinnligt ansikte
en dramatisering av Svetlana Aleksijevitjs dokumentärroman med samma titel, om en miljon kvinnor som stred i Röda Armén under andra världskriget och vars erfarenheter saknas i historieskrivningen.
Premiärläsning på Nordiskt Forum, Malmö, 13 juni, 2014
I rollerna hördes Petra Brylander, Suzan Alev Arslan, Hedda Krausz Sjögren & Linda Ritzén.
Dramatisering av Jonas Jarl & Hedda Krausz Sjögren.
Poeten och recensenten Clemens Altgård skrev bland annat:
”En av [Nordiskt Forums] verkliga höjdpunkter var premiären för en dramatiserad version av Svetlana Aleksijevitjs bok ”Kriget har inget kvinnligt ansikte”. Boken handlar om en miljon kvinnor som slogs för Sovjet i andra världskriget men inte finns med i historieskrivningen. På scenen fick vi se och höra Petra Brylander, Linda Ritzén, Hedda Krausz Sjögren och Suzan Alev Arslan. Då framförandet sker i form av en reading ligger uttrycket nära hörspelet. Det är en lyckad dramatisering som producenten och initiativtagaren Hedda Krausz Sjögren genomfört tillsammans med Jonas Jarl.” Skånskan 14 juni, 2014 samma tidning publicerade en förhandsintervju med Hedda den 10 juni.
En värld att leva i
För att uppmärksamma kampen för människors rättigheter och fira att Amnesty fyller 50 år har Hedda Krausz Sjögren tillsammans med Jonas Jarl skrivit dokumentärpjäsen En värld att leva i som är baserad på intervjuer med fyra medlemmar i Amnesty International: Bo Lindblom, Rona Morän, Rose-Marie Asker och Lars Åke Augustsson. Pjäsen produceras i samarbete med Riksteatern. En värld att leca i har turnerat till ett 30-tal orter mellan 2011 och 2013.
Manus: Hedda Krausz Sjögren och Jonas Jarl
Regi: Hedda Krausz Sjögren
SEVEN
av Paula Cizmar, Catherine Filloux, Gail Kriegel, Carol K. Mack, Ruth Margraff, Anna Deveare-Smith och Susan Yankowitz
För den dokumentära pjäsen Seven om sju nu levande människorättskämpar, som Hedda har översatt till svenska, har hon utvecklat ett koncept där ledande politiker och andra framstående personer läser rollerna. Pjäsen har turnerat konstant sedan 2008 och över 500 personer i elva länder har varit med och läst. Pjäsen och konceptet har turnerat i samarbete med Riksteatern, Svenska Institutet och hundratals organisationer, teatrar och myndigheter har stöttat och samverkat kring projektet. Pjäsen har lästs bland annat i EU-parlamentet, S:t Petersburg, Istanbul, Serbien, Jordanien och Nigerias huvudstad Abuja, och röner stor medial och publik uppmärksamhet vid varje nytt framförande. Till hösten 2013 planeras en turné i sex länder på Balkan. Föreställningen lockar ny publik till teatern och inspirerar till engagemang i människorättsfrågor.
Hedda Krausz Sjögren står för produktion och konstnärlig ledning.
Mina violer, din mustasch var en performance som gavs på Södertörns Högskola och Teater Giljotin i maj 2003. Föreställningen var baserad på ett fiktivt möte 1894 i Gossensass mellan tre (glömda) historiska kvinnor: Lou Andreas Salomé, Bertha Pappenheim och Emilie Bardach. De är förbundna med varandra genom sina mustasch- polisong- och skäggprydda (ihågkomna) manliga vänner, älskare och kollegor: Sigmund Freud, Henrik Ibsen och Friedrich Nietzsche. Ett samarbete mellan Hedda Sjögren, Ken Rus Schmoll och Frida Tham.
Hedda Sjögren, Johan Ehn, Tatiana Maneva, Linn Edlund, Mia Björne. Foto: Patricia Castellanos |
Manus: Hedda Krausz Sjögren, Ken Rus Schmoll & Ensemble
Regi: Ken Rus Schmoll
KÄNNER NI DOFTEN AV RÅG?
En pjäs om en kvinna, en föreläsare och en telefon.
Vem är vem, vem gör vad med vem och varför?
Känner ni doften av råg? är en monolog som handlar om privata absurditeter och offentligt vansinne och om tusen sätt att använda en telefon. Framförallt handlar föreställningen om åtrå.
Pjäsen är en mosaik, skapad av textfragment och nyskriven text. Citat från Freud och Nietzsche samsas med artiklar från damtidningar och texter om japanska tecermonier. Den prisbelönta pjäsen skrevs ursprungligen på engelska och har spelats i USA och i Europa. Den hade svensk premiär i februari 2000 Stockholm och har gästspelat på ett flertal scener i Stockholm och Göteborg.
Föreställningen är cirka en timme lång och riktar sig till de övre tonåren och alla där över.
Kontakta Hedda för mer information!
Manus: Hedda Krausz Sjögren
Regi: Hedda Krausz Sjögren
GLAUKE ÄR IDAG – en föreställning om ett glömt namn
År 431 före Kristus skrev Euripides en tragedi baserad på myten om Jason och Medea där han lämnar henne för en ung kvinna. Euripides lät inte denna kvinna uppträda på scenen, han gav henne inte heller något namn. Vem är hon? Vilken är hennes berättelse?
I GLAUKE ÄR IDAG möter vi en ung kvinna på hennes bröllopsdag – hennes första dag i ett nytt, vuxet liv. Hon är på väg att vandra in i en förstöpt kvinnoroll till tonerna av sin radio. Den sänder musik och reklaminslag vilka målar upp klaustrofobiska idealbilder av familjelivet och provocerar Glauke till att se sig själv ur ett nytt perspektiv. GLAUKE ÄR IDAG är en blandning av teater och installation.
Tillsammans med regissören Ken Rus Schmoll har Hedda skapat en text med hjälp av fragment från mängder av litterära, dokumentära och vetenskapliga texter. Övriga medverkande är sound studio Audiotype, designer Frida Tham, ljussättare Anders Shorty Larsson och skådespelaren Pernilla Björnsdotter. Föreställningen hade urpremiär på Teater Giljotin i Stockholm 12 januari 2002.
Manus. Hedda Krausz Sjögren & Ken Rus Schmoll
Regi: Ken Rus Schmoll